Emr-i ma'rûf ve nehy-i münkeri el ile yapmak hükûmet adamlarýna, dil ile yapmak din adamlarýna, kalb ile yapmak da her müslümana farzdýr. El ile yapmaða, hisbet denir. Dili ile yapmaða, vâz ve nasîhat denir. Hisbet yaparak çalgýlarý, içki þiþelerini kýrmak yalnýz hükûmet me'murlarýnýn vazîfesi olduðu için, baþkalarý kýrarsa öderler. Hisbet yapmak, el ile mâni olmak din adamlarýna farz deðil ise de, günâh iþlenirken engel olmalarý câizdir. Fakat din adamý, hisbet yaparken fitne uyandýrmamalýdýr. Yâni, kendinin ve müslümanlarýn dînine veya dünyâsýna zarar gelecek olursa, hisbeti terk etmesi vâcib olur. Hisbet yaparken kendinde kibr, riyâ (gösteriþ), sû-i zan (kötü zan), meþhûr olmak düþüncelerinin hâsýl olmasý ve müslümana hakâret ve onu câhillikle itham etmesi fitne olur. (Abdülganî Nablüsî)
|