Kur'ân-ý kerîmde meâlen buyruldu ki:
Þüphe yok ki Safâ ile Merve Allahü teâlânýn þeâirinden (Allahü teâlâya ibâdet etmeye vesîle olan niþâneler, alâmetler)dir. Ýþte kim o Beyti (Kâbe'yi) hac veya umre niyetiyle ziyâret ederse, bunlarý güzelce tavâf etmesinde üzerine bir beis yoktur. (Bekara sûresi: 58)
Tavâfta telbiye edilmeyip (Lebbeyk okunmayýp) tekbîr ve tehlîl edilir ve salevât-ý þerîfe okunur. Tavâfýn belli bir vakti yoktur. (M. Zihni Efendi)
Haccýn farzlarýndan üçüncüsü; dördü farz, üçü vâcib olmak üzere yedi kere tavâf etmektir. Tavâfa niyet etmek de farzdýr. (Ýbn-i Âbidîn)
Kâbe'den baþka bir câmi etrâfýnda ibâdet için tavâf edenin kâfir (îmânsýz) olmasýndan korkulur. (Tahtâvî)
Her tavâftan sonra Mescid-i Harâm içinde (Kâbe avlusunda) iki rek'at namaz kýlmak haccýn vâciblerindendir. (Ýbn-i Âbidîn)
Erkeksiz kadýn hacca gidemez. Giderse, haccý kabûl olur ise de, harâmdýr. Erkeði ile gidince de, otelde, tavâfta, sa'y'da ve taþ atarken erkeklerin arasýna karýþmasý harâmdýr ve haccýn sevâbýný giderdiði gibi, büyük günâha girer. (Hâdimî)
Tavâf yaparken abdestsiz ve cünüb olmamak, elbise temiz olmak, Hatîm denilen yerin dýþýndan dolaþmak, Kâbe-i muazzama hep sol tarafta kalmak haccýn vâciblerindendir. (Ýbn-i Âbidîn)
Tavâf yedi nevidir. Birincisi ziyâret tavâfý; ikincisi ömre tavâfý (bu ikisi farzdýr); üçüncüsü sünnet olan tavâf-ý kudümdür. Dördüncüsü vedâ tavâfý; beþincisi vâcib olan nezr (adak) tavâfýdýr. Altýncýsý tavâf-ý nâfile; yedincisi müstehab olan tatavvû' tavâfýdýr. (Kudbüddîn Ýznikî)
|